17 tips om je creativiteit een boost te geven

We zijn gewend logisch te denken, want ons brein denkt in patronen. Typfouten zien we snel over het hoofd omdat we toch al weten wat er staat. Dat logisch denken is heel handig, alleen niet voor je creativiteit. Dan wil je juist iets nieuws verzinnen. En dat is precies wat creativiteit is; nieuwe ideeën die een oplossing geven.

Wat is creativiteit?

Creativiteit is een vaardigheid en geen talent. Veel mensen denken nog steeds dat creativiteit rechts in het brein zit. Dat klopt niet helemaal. Je gebruikt juist verschillende delen van zowel je linker als je rechterhersenhelft en legt verbanden met elkaar.

Het is een proces in je hoofd. Het bedenken van ideeën die (voor jou) nieuw zijn, ideeën die bruikbaar en verrassend zijn (het aha-moment).

Dit proces gaat in stappen.

  1. Het idee begint bij een herinnering, iets uit je geheugen.
  2. De tweede fase is gebaseerd op wat je al weet.
  3. Deze ideeën worden aangepast naar een nieuw idee.

 

Waarom creatief denken niet vanzelf gaat is omdat dit veel energie kost. Je hersenen moeten moeite doen om nieuwe ideeën te bedenken en ze zullen in eerste instantie zoeken naar het bekende. Goed nieuws, je kan het wel oefenen om je hersenen creatiever laten denken.

Lees hieronder manier hoe je jouw creativiteit kan stimuleren.

 

  1.  Wees nieuwsgierig

Onderneem veel. Goede ideeën komen ook vaak uit een hoek die je niet verwacht. Zorg daarom voor diversiteit in wat je leert, in de mensen met wie je omgaat, wat je ziet en wat je leest. Nieuwe combinaties kunnen onverwachte, nieuwe ideeën met zich mee brengen.

  1. Doe het anders

Nieuwe ervaringen kunnen je creativiteit met 15% verhogen. Neem eens een andere route naar huis, doe je boodschappen in een andere supermarkt of eet iets wat je nog nooit gegeten hebt.

Wat ook goed werkt is om elke dag 10 minuten iets nieuws leren, bijvoorbeeld een paar woorden in een nieuwe taal of een muziekstuk.

  1. Verander je omgeving

Door je omgeving te veranderen naar het tegenovergestelde waarin je nu zit, wordt je brein gereset. Zorg voor een andere visuele omgeving, dat kan je zelfs op het internet doen. Ook films kunnen je hoofd even helemaal leegmaken.

Wil echt je creativiteit vergroten, ga dan reizen. Ervaar nieuwe geluiden, geuren, omgeving zodat je brein weer hele nieuwe verbindingen kan maken.

  1. Voeg kleur en geur toe in je leven

Oranje is de kleur van plezier en creativiteit, stimuleert mentale activiteit, verhoogt zuurstoftoevoer naar de hersenen, helpt bij besluitvorming, vergroot het geluksgevoel, zelfvertrouwen en begrip.Nu hoef je niet meteen je kamer helemaal oranje te schilderen. Wanneer je op de muur voor je een vel oranje papier ophangt, heeft dat al een positieve werking.

De geur van kaneel, citrus en vanille verhogen ook je creativiteit en verminderen stress. Deze geuren zorgen ervoor dat je je beter kan focussen. Dus neem een kop kaneelthee en steek een geurkaarsje aan.

  1. Doe iets wat herhalend is en je automatisch doet

Ga een rondje lopen, brei een sjaal of ga het huis schoonmaken.
Je lichaam gaat op de auto-pilot-stand waardoor je de blokkades in je hersenen weg haalt. Door iets automatisch te doen blijven je hersenen denken, maar omdat deze handeling vanzelf gaat krijgt de rest van je hersenen de mogelijkheid nieuwe ideeën te ontwikkelen.

  1. Schrijf (een verhaal)

Door een fictief verhaal te schrijven hoef je geen rekening te houden met de werkelijkheid. Alles kan. Hierdoor geef je jezelf de mogelijkheid om gedachten en ideeën toe te laten die in het werkelijke leven ‘ondenkbaar’ zouden zijn. Op die manier geeft fictie de ruimte om hele nieuwe en afwijkende ideeën op te doen.

Een dagboek bijhouden helpt ook goed. Schrijf alles op waar je aan denkt, zonder daarbij aan spelfouten of grammatica te denken. Nog beter, doe het meteen ‘s morgens aan het begin van de dag. Het gaat om het schrijfproces en het leegmaken van je hoofd.
Schrijven helpt ook orde te scheppen in alle ideeën en gedachtes.

  1. Neem een douche

Je hersenen produceren verschillende hersengolven (brainwaves), zoals delta wanneer je slaapt en beta wanneer je wakker bent. Theta en alpha zit daar tussen in.
Theta is de staat wanneer je in slaap valt of net wakker wordt. In deze staat ben je het meest creatief en kan je moeiteloos nieuwe ideeën bedenken.
Douchen brengt je in een thetastaat, dagdromen trouwens ook.

  1. Of neem een powernap

Een middagslaapje tussen 13:00 en 15:00 uur is ideaal om je denkvermogen een boost te geven. Slaap ongeveer 15 tot 25 minuten en geef jezelf weer meer energie en alertheid. Om je geheugen op te frissen moet je wel 60 minuten slapen. Het blijkt dat je hierdoor ook beter feiten, namen en gezichten kunt onthouden. Nadeel is dat je wel al in een diepe slaap zit en dus even moe zult voelen wanneer je wakker wordt.
Wil je het beste effect, dan moet je wel 90 minuten slapen. Je doorloopt dan alle slaapfases.

Behalve alerter worden en een beter geheugen krijgen, zorgen powernaps er ook voor dat je meer geduld hebt. Dat is wel heel handig wanneer je nieuwe ideeën aan het ontwikkelen bent.

  1. Beweeg

Bewegen kan wel tot 60% meer creativiteit opbrengen. In welke vorm dan ook. Ga een rondje lopen of even sporten. Door te bewegen stroomt er meer bloed naar je hersenen, daardoor neemt de opname van zuurstof toe. Tijdens sporten komen er stoffen vrij die ervoor zorgen dat de cellen beter communiceren en de verbindingen tussen de cellen worden sterker.

Geen tijd/mogelijkheid/zin om te sporten? Sta dan op en maak jezelf een kop koffie of (kaneel)thee. Je bent dan even bezig en de handeling op zich kan al helpen je op nieuwe ideeën te komen.

  1. Zorg voor geluid op de achtergrond

Muziek geeft je een gevoel. Hier kan je gebruik van maken om in een bepaalde stemming te komen. Verander je playlist eens, dat geeft dan ook weer een ander gevoel en misschien ook wel andere ideeën.
Een geluidje op de achtergrond helpt je de rest van de wereld te blokkeren. Onderzoekt geeft aan dat mensen creatief het best presteren in een geluidsomgeving van rond de 70 decibel. Beter nog dan in een stille ruimte (50 dB). Een koffiebar heeft precies de juiste hoeveelheid geluidsachtergrond. Daarom werken mensen graag in deze omgeving.

Heb je geen zin om in een koffiebar te zitten, dan zijn er diverse apps met achtergrondgeluiden van een koffiebar, een open haard, de wind, regen, vogeltjes of de zee.

  1. Geef jezelf een deadline

Wanneer je jezelf een deadline stelt, geeft dat een beetje druk. Dat stimuleert je een doel te bereiken. Zet wel een reëel tijdslimiet, houdt daarbij rekening met pauzes en tijd om even afstand te kunnen nemen.

  1. Kijk met nieuwe ogen

Voel je toerist in je eigen woonplaats. Bekijk alledaagse voorwerpen eens alsof je het voor de eerste keer ziet. Wanneer het je lukt om met frisse ogen te kijken, zal je brein meer geneigd zijn originele, creatieve linken te leggen.

  1. Brainstorm en mindmap

Brainstormen kan op vele verschillende manieren. Het helpt je om out-of-the-box te denken. Nu zijn we vaak van nature gewend om rare en vreemde ideeën meteen weer los te laten en weer terug in the box te gaan. Probeer dat niet te doen. Wanneer je een out-of-the-box idee hebt, probeer daar dan te blijven. Je bent op zoek naar alternatieven, niet naar het juiste antwoord. Hoe meer rare en absurde ideeën, hoe beter. Deze heb je nodig om uiteindelijk tot het goede, nieuwe idee te komen.

Ook mindmappen kan je nieuwe ideeën opleveren. Schrijf je belangrijkste woord of onderwerp op in het midden en maak takken wat hier mee te maken heeft. Daar maak je ook weer subtakken van. Gebruik verschillende kleuren en maak tekeningen om je rechter hersenhelft te stimuleren. Bovendien zorgen kleuren en plaatjes ook voor meer overzicht.

  1. Fantaseer

– Prik twee woorden uit de krant en maak daar een verhaaltje bij, of een tekening.
– Mix of combineer verschillende ideeën, voorwerpen of materialen.
– Prik blind een woord in een willekeurige tekst. Noteer het zelfstandig naamwoord dat het dichts bij staat en associeer. Noem alles wat in je opkomt. Je kan dit ook als ketting doen. Neem het woord, schrijf daarachter een woord wat je ermee associeert, schrijf daarachter een associatie met dat woord enz.

  1. Jongleer

Tijdens jongleren worden er verschillende delen van je hersenen geactiveerd. Er ontstaan werkelijk nieuwe verbindingen, omdat beide hersenhelften worden gebruikt en moeten samenwerken.

Andere manier om meer verbindingen te creëren zijn bijvoorbeeld tandenpoetsen met je niet-dominantie hand. Een tekening maken met je andere hand. Of teken iets na op z’n kop.
Je synchroniseert hersenhelften met elkaar door met linker en rechter hand dezelfde tekening te maken. Of doe het tegelijk.

  1. Maak puzzels

Puzzels als sudoku, kruiswoordraadsels en anagrammen stimuleren je vaardigheid om naar oplossingen te zoeken. Metalen puzzels die je uit elkaar of juist weer in elkaar moet krijgen zijn ook goede hersenkrakers.

  1. Neem afstand

Dit is misschien wel de moeilijkste. Neem even afstand, neem de tijd. Niet een uurtje, maar een paar dagen. Probeer er niet meer aan te denken of iets te verzinnen. In je onderbewuste zal het nog verder borrelen. Dit zorgt er ook voor dat je niet in hetzelfde kringetje blijft denken.

 

Je hoeft niet bang te zijn voor perfectie, dat bereik je toch nooit.

– Salvador Dali, kunstenaar

 

 

Zin in een creatieve uitdaging? Doe mee aan een cursus of een workshop bij Crejat

 


 

Deel dit bericht met anderen:
Geen reactie's

Geef een reactie