Kunstacademie voor volwassenen

Glazuur tips

Ik heb zo genoeg van die Botz potjes!

Op de eindexpositie van het derde jaar keramiek kijkt een bezoekster verlekkerd naar het kleuren experiment van Donca de la Fosse, afgestuurde drie jarige opleiding Keramiek. Dat wil ik ook!, roept ze uit:

‘ Ik wil ook lekker experimenteren met kleur en gekke dingen doen. Ik gebruik altijd Botz-potjes. Ik heb zo genoeg van die Botz-potjes!

Botz, Veka, Dunca, Mayco noem de merken van standaard glazuren maar op. In het begin vinden we ze prachtig maar uiteindelijk krijgen we er vroeg of laat allemaal ‘last’ van.

Bij mij gebeurt het op mijn eerste expositie  Ik heb alles uitgestald en ben best wel trots. Je werk staat op een sokkel, of op een tafel, met ruimte ertussen en met hoogteverschillen, toch altijd beter dan in je atelier waar alles door elkaar staat.

Vol vertrouwen kijk ik de expositiedagen tegemoet, met fijne gesprekken over mijn kunst. Stiekem hoop ik toch ook op een verkoop van iets.

Botz glazuur

Half 11 komen de eerste bezoekers binnen en dan begint het!
‘Heb je Botz nr 9501 gebruikt?’
‘Dat is inderdaad Botz nr. 9501, Carnaval’  
Bij de tweede, die naar Botz vraagt, begin ik al iets meer te balen. Bij het vijfde gesprek voel ik mij een wandelende reclamezuil voor Botz.

Aan het eind van de dag komt het inzicht: misschien moet ik geen Botz glazuur meer gebruiken, als het me zo irriteert. Hetgeen de volgende dag weer wordt goed gemaakt door de bezoeker die toch mijn ‘mandela’ schaal koopt, omdat ze de kleuren zo mooi vindt.
Eind goed, al goed? Dat wel. Bovendien is mijn verlangen om meer te experimenteren ook aangemoedigd.

Tips om te experimenteren met glazuur en kleur

Mocht je net als ik en de bezoekster van 3e jaars expositie ook meer willen experimenteren met glazuren en kleur, dan geef ik je de volgende tips:

  1. Begin bij wat je al weet! En ook bij je nieuwsgierigheid.
    Zelf ben ik begonnen met het aanbrengen van onderglazuren en bodystains. Mijn nieuwsgierigheid is de vraag geweest:
    Als ik net als bij mijn schilderijen meer gelaagdheid aanbreng, krijg ik dan ook meer diepte en nuanceringen in mijn keramisch werk?
  2. Werk met Bodystaines, onderglazuren, (sinter-) engobes, Goud engobe.
    Bodystains zijn een keramisch kleurpigment, die kan je ook op gebakken klei aanbrengen. Onderglazuren en engobes breng je aan op leerharde klei.
    Tenminste dat was vroeger de regel. Tegenwoordig komen er steeds meer sinterengobes op de markt, die ze gewoon engobe noemen. Je hebt hierbij net als bodystains heel veel keuze in kleur. Er is zelfs al een Goud-engobe op de markt gebracht. (EM 083)
  3. Voeg een oxide toe.
    Een klein streepje toevoegen of inwassen in bewerkte huid van de gebakken klei. Daarna op sommige plaatsen wel glazuur en op andere plaatsen geen glazuur. Wisselen met mat en glans glazuur. Vreemde effecten worden mogelijk, die zeker de gelaagdheid van je werk kunnen versterken. Sommige oxides zijn wel giftig, dus handschoenen aan en mondkapje voor.
    Toren van Ellen Duijn
  4. Meng de standaard glazuren over elkaar heen.
    In de keramiek-groep van het afgelopen jaar was het over elkaar heen brengen van standaard glazuren een ware ontdekkingstocht. Nu kun je zeggen: dan zie je nog dat het een standaard glazuur is. Maar toch was dat niet zo. Sommige glazuren reageren steeds verschillend op de glazuur die er onder ligt. Botz,  Veka, Mayco, Duncan krijgen verrassende effecten, als je ze ‘mengt’.
    Olievlek was een favoriet in deze groep.  (Botz nr SN0481 of Art d’Argile GL-5035). Het gaat om het experimenteren. Belangrijk is daarbij wel dat je proefjes maakt.
    Werk van Marjolijn Ooievaar
  5. Maak proefplaatjes en documenteer wat je hebt gedaan.
    Proefplaatjes maken en die documenteren. Je hoeft het niet te doen, maar  stel dat je experimenteert de chemische reactie van twee glazuren zijn toch niet zo als je verwacht, dat is toch wel zonde van je inspanning, je werk en je tijd! Of stel; je hebtl een mooi resultaat behaald en je weet niet meer hoe je dat verkregen hebt. Dat is dan toch ook jammer!
  6. Wissel ze uit met andere keramisten.
    Zodra je eenmaal begint met experimenteren met kleur,  en gelaagdheid in je werk aan gaat brengen, worden er veel mogelijkheden zichtbaar. Soms wil je wat je hebt ontdekt voor jezelf houden. Aan de andere kant: Er is zoveel te experimenteren en te ontdekken. je kunt het echt niet allemaal alleen ontdekken. Het lijkt soms ook wel dat hoe meer je er over leert, hoe minder je er van weet. Uitwisselen met anderen is dus een super slim idee om je kennis te vergroten!

Korte cursus glazuurproeven maken

Wil je iets verder gaan en op een simpele manier je eigen glazuren maken, dan is de cursus ‘glazuren maken’  iets voor jou?

Glazuur maken op basis van glansglazuur en oxides.

4 lessen
Data: 11 november tot en met 2 december 2020
Tijd: van 13.30 uur tot 16.00 uur


Geschreven door Ti Fens, docent Keramiek

Deel dit bericht met anderen:
Geen reactie's

Geef een reactie